Inkluzivni dodatak –pravo osoba s invaliditetom

Od 1. siječnja 2024. godine u hrvatski je pravni sustav uveden inkluzivni dodatak, novčana naknada namijenjena osobama s invaliditetom. Ovim institutom nastoji se osigurati dodatna financijska potpora osobama koje se svakodnevno suočavaju s različitim funkcionalnim ograničenjima, s ciljem njihove veće uključenosti i ravnopravnosti u društvenom životu.

U ovom članku donosimo pregled ključnih informacija vezanih uz inkluzivni dodatak – tko ima pravo na ostvarenje ovog prava, kako se utvrđuje visina naknade, koji su uvjeti i postupci propisani zakonom te koja su prava korisnika u postupku pred nadležnim tijelima.

 

Pravni okvir i osnovne značajke inkluzivnog dodatka

Inkluzivni dodatak predstavlja novčanu naknadu čija je svrha pružanje potpore osobama s invaliditetom radi prevladavanja prepreka koje utječu na njihovu punu i učinkovitu društvenu uključenost, sukladno načelu ravnopravnosti. Uvođenjem ovog prava zakonodavac nastoji osigurati dodatne uvjete za samostalniji, dostojanstveniji i ravnopravniji život osoba s invaliditetom u Republici Hrvatskoj.

Ova naknada ima poseban pravni i socijalni status:

  • Ne smatra se prihodom u smislu zakona kojim se uređuje djelatnost socijalne skrbi, čime ne utječe na ostvarenje drugih socijalnih prava i pomoći.
  • Izuzeta je od ovrhe, što znači da se ne može prisilno naplatiti niti oduzeti u postupcima prisilne naplate potraživanja.

Iznos inkluzivnog dodatka izračunava se na temelju osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske, ovisno o razini utvrđene potpore. Time se omogućuje usklađivanje visine naknade s fiskalnim mogućnostima države te stvarnim potrebama korisnika.

 

Tko ima pravo na inkluzivni dodatak?

Pravo na inkluzivni dodatak može ostvariti osoba koja ispunjava određene osobne, zdravstvene i imovinske uvjete propisane Zakonom o inkluzivnom dodatku. U nastavku navodimo ključne kriterije koji moraju biti zadovoljeni kako bi se pravo priznalo.

1. Državljanstvo i boravišni status

Pravo na inkluzivni dodatak može se priznati:

  • hrvatskom državljaninu s prebivalištem u Republici Hrvatskoj
  • državljaninu treće zemlje sa stalnim, dugotrajnim ili privremenim boravkom
  • osobi bez državljanstva sa stalnim, dugotrajnim ili privremenim boravkom
  • državljaninu države članice Europskog gospodarskog prostora s prijavljenim boravkom (privremenim ili stalnim)

Osim toga, pravo mogu ostvariti i osobe pod posebnom zaštitom:

  • azilanti i stranci pod supsidijarnom ili privremenom zaštitom
  • žrtve trgovanja ljudima i članovi njihovih obitelji

2. Funkcionalna oštećenja i stupanj invaliditeta

Pravo na inkluzivni dodatak priznaje se:

  • odraslim osobama kojima je utvrđen treći ili četvrti stupanj težine invaliditeta
  • djeci s utvrđenim drugim, trećim ili četvrtim stupnjem težine invaliditeta

Procjena se temelji na nalazu i mišljenju nadležnog tijela za vještačenje, u skladu s propisima o metodologiji vještačenja.

Također, odrasle osobe i djeca s drugim ili trećim stupnjem invaliditeta mogu ostvariti pravo na niže razine dodatka, neovisno o formalnom statusu osobe s invaliditetom u registru.

 

3. Isključenja – kada se pravo ne može ostvariti

Postoje situacije u kojima se pravo na inkluzivni dodatak ne priznaje, bez obzira na stupanj invaliditeta:

  • Osobama koje već koriste uslugu smještaja ili organiziranog stanovanja u sustavu socijalne skrbi
  • Osobama koje ostvaruju osobnu invalidninu prema posebnim propisima
  • Osobama koje ostvaruju doplatak za pomoć i njegu uz određenu iznimku

Također, korisnicima četvrte i pete razine potpore dodatak se ne priznaje ako:

  • Imaju u vlasništvu drugi stan ili kuću (osim one u kojoj stanuju), koji mogu iznajmiti ili prodati
  • Posjeduju poslovni prostor koji se ne koristi za registriranu djelatnost
  • Imaju osiguran smještaj u ustanovi socijalne ili zdravstvene skrbi

 

Iznos inkluzivnog dodatka i razine potpore

Visina inkluzivnog dodatka određuje se prema stupnju funkcionalnog oštećenja osobe s invaliditetom, odnosno razini potpore koja joj je potrebna za svakodnevno funkcioniranje. Sustav je postavljen tako da financijska naknada proporcionalno raste s težinom invaliditeta i složenošću potreba.

 

Iznosi dodatka po razinama

Inkluzivni dodatak se utvrđuje u postotku od osnovice koju odlukom određuje Vlada Republike Hrvatske, i to na sljedeći način:

  • Prva razina potpore: 600 % osnovice
  • Druga razina potpore: 400 % osnovice
  • Treća razina potpore: 360 % osnovice
  • Četvrta razina potpore: 135 % osnovice
  • Peta razina potpore: 115 % osnovice

Na temelju Odluke o osnovici za izračun iznosa inkluzivnog dodatka Vlade Republike Hrvatske od 11. siječnja 2024. godine osnovica na temelju koje se izračunava iznos inkluzivnog dodatka, iznosi 120,00 eura.

 

Kako se utvrđuje razina potpore?

Razinu potpore utvrđuje Hrvatski zavod za socijalni rad na temelju nalaza i mišljenja Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.

 

Nadležnost za odlučivanje o pravu na inkluzivni dodatak

Postupak za ostvarivanje prava na inkluzivni dodatak provodi se pred Hrvatskim zavodom za socijalni rad, koji je zakonom ovlašten odlučivati o ovom pravu u prvom stupnju.

 

Postupak ostvarivanja prava na inkluzivni dodatak

Postupak za priznavanje prava na inkluzivni dodatak uređen je načelima žurnosti, socijalne osjetljivosti i procesne pravičnosti. Zakonom su jasno propisani koraci za pokretanje i vođenje postupka, prava i obveze stranaka te mehanizmi zaštite.

 

Pokretanje postupka

Postupak za ostvarivanje prava može se pokrenuti na dva načina:

     1. Na zahtjev stranke - fizičke osobe koja traži priznavanje prava

     2. Po službenoj dužnosti - kada nadležno tijelo raspolaže saznanjima o postojanju  okolnosti koje ukazuju na potrebu pokretanja postupka

 

Rokovi za donošenje rješenja

Zakon izričito propisuje da je postupak žurne naravi. Ovisno o složenosti predmeta, Zavod je dužan donijeti rješenje u sljedećim rokovima:

  • 15 dana – ako nije potrebno provoditi ispitni postupak
  • 30 dana – ako je potrebno provesti ispitni postupak, uključujući vještačenje

Rok počinje teći od dana podnošenja urednog zahtjeva ili pokretanja postupka po službenoj dužnosti.

Pravo se priznaje retroaktivno, s danom podnošenja zahtjeva.

 

Prava korisnika s komunikacijskim teškoćama

Osobe koje su gluhe ili gluhoslijepe imaju pravo na pomoć komunikacijskog posrednika u svim fazama postupka, osim ako već koriste uslugu osobne asistencije.

 

Pravna zaštita – žalba i upravni spor

Na rješenje Zavoda moguće je izjaviti žalbu Ministarstvu rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike.

  • Protiv rješenja Ministarstva nije dopuštena žalba, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
  • Žalba nema odgodni učinak, što znači da se rješenje Zavoda izvršava i prije konačnosti.

 

Troškovi postupka i evidencija

  • Troškove postupka snosi državni proračun – korisnik ne snosi trošak vođenja postupka
  • Zavod je dužan voditi evidenciju i dokumentaciju o korisnicima i redovito dostavljati statističke podatke Ministarstvu
  • Upravni nadzor nad zakonitošću rada Zavoda u ovom području provodi Ministarstvo

 

Ovaj dio zakona jasno pokazuje da država ozbiljno pristupa transparentnosti i odgovornosti u sustavu socijalne skrbi, osobito kada je riječ o podacima o ranjivim skupinama, kao što su osobe s invaliditetom.

 

Zaključak: Inkluzivni dodatak – novi pristup pravednijem sustavu potpore osobama s invaliditetom

Uvođenjem inkluzivnog dodatka, hrvatski zakonodavac uspostavio je jedinstven i pravedniji sustav kojim se osobama s invaliditetom omogućuje dostojanstveniji život i ravnopravno sudjelovanje u društvu. Nova regulativa ne samo da pojednostavljuje ostvarivanje prava, već i jasno definira uvjete, postupke i odgovornosti svih uključenih strana – od korisnika, preko nadležnih tijela, do samih institucija.

 

Želite ostvariti pravo na inkluzivni dodatak? Ne prepuštajte to slučaju.

Pravo na inkluzivni dodatak može predstavljati ključnu financijsku i socijalnu potporu osobama s invaliditetom i njihovim obiteljima. Iako je zakon jasno definirao uvjete, postupke i nadležnosti, praksa ostvarivanja ovog prava može biti izazovna – osobito kada se javljaju administrativne prepreke, nepravilnosti u vještačenju ili nerazumijevanje vlastitih prava.

Ako imate pitanja o svojim pravima, niste sigurni ispunjavate li uvjete, ili vam je postupak nepravedno odbijen ili odugovlačen, pravna pomoć može biti presudna za ostvarenje vašeg prava.

Naš tim iskusnih pravnih stručnjaka stoji Vam na raspolaganju. Pružamo:

  • pravno savjetovanje u vezi s inkluzivnim dodatkom
  • sastavljanje žalbi i upravnih tužbi
  • zastupanje u postupcima pred Zavodom, Ministarstvom i sudovima
  • pomoć u ostvarivanju naknade štete zbog šutnje uprave

 

Ne čekajte da rokovi prođu – kontaktirajte nas već danas putem naše kontakt stranice ili telefonom i osigurajte pravnu zaštitu koja vam pripada.