Šutnja administracije i pravo na naknadu štete

Što kada uprava ne odlučuje na vrijeme?

Uvod

U hrvatskom upravnom sustavu, građani imaju pravo očekivati pravovremeno odlučivanje tijela javne uprave o njihovim zahtjevima. Međutim, nerijetko se događa da nadležna tijela – poput Hrvatskog zavoda za socijalni rad – ne odlučuju u zakonskom roku, osobito kada se radi o pravima iz socijalne skrbi kao što je inkluzivni dodatak. Za takvu situaciju postoje konkretni pravni lijekovi i mogućnost ostvarivanja naknade štete.

U nastavku članka donosimo pregled zakonskih rokova, pravnih sredstava i mogućnosti zaštite prava osoba s invaliditetom i drugih građana pogođenih administrativnom šutnjom.

 

 

Zakonski rokovi za donošenje rješenja u upravnom postupku

U hrvatskom upravnom pravu, tijela javne vlasti, pa tako i Hrvatski zavod za socijalni rad, obvezna su odlučiti o zahtjevima građana u razumnom i zakonom propisanom roku. To je temeljno načelo vladavine prava, sadržano u Zakonu o općem upravnom postupku (ZUP) i posebnim propisima poput Zakona o inkluzivnom dodatku.

Opći rokovi prema ZUP-u

Upravno tijelo dužno je donijeti rješenje i dostaviti ga stranci:

  • u roku od 30 dana ako se vodi skraćeni postupak (jednostavan slučaj)
  • u roku od 60 dana u redovnom postupku (kada se provodi ispitni postupak)

Ako je tijelo zatražilo mišljenje, podatke ili dokumente od drugih tijela, rok može iznimno trajati dulje, ali ne neograničeno. Zakonodavac zahtijeva razumnu žurnost i učinkovitost.

Posebni rokovi u Zakonu o inkluzivnom dodatku

  • 15 dana – ako nije potrebno provoditi ispitni postupak
  • 30 dana – ako je potrebno provesti ispitni postupak, uključujući vještačenje

Rok počinje teći od dana kada je podnesen uredan zahtjev, ili kada tijelo započne postupak po službenoj dužnosti. Ako se rješenje ne donese u tim rokovima, stranka je ovlaštena pokrenuti daljnje korake radi zaštite svojih prava – što nas vodi do sljedeće točke: što kada tijelo šuti?

 

 

Što kada tijelo ne odluči u roku – pravni lijekovi

Kada nadležno upravno tijelo (npr. Hrvatski zavod za socijalni rad) ne donese rješenje u propisanom roku, zakon ne ostavlja građanina bez zaštite – predviđeni su posebni pravni mehanizmi kako bi se stranka mogla obraniti od neučinkovitosti uprave.

a) Žalba zbog šutnje administracije

Ako tijelo ne donese rješenje u zakonskom roku, stranka ima pravo:

  • podnijeti žalbu nadležnom drugostupanjskom tijelu zbog neodlučivanja u roku.

Ova žalba je formalno žalba na šutnju uprave, a cilj joj je prisiliti upravu da odluči, tj. da drugostupanjsko tijelo naloži prvostupanjskom tijelu da donese rješenje.

b) Upravni spor zbog šutnje uprave

Ako drugostupanjsko tijelo:

  • ne odluči u roku od 60 dana o žalbi na šutnju,
  • ili ako ni samo ne odluči o predmetu,

stranka ima pravo pokrenuti upravni spor zbog šutnje uprave pred nadležnim upravnim sudom.

Upravni sud tada može:

  • naložiti donošenje rješenja u određenom roku,
  • sam odlučiti o upravnoj stvari, ako su činjenice nesporne.

 

Pravo na naknadu štete zbog šutnje administracije

Nezakonita šutnja uprave ne predstavlja samo proceduralni propust – u određenim slučajevima može prouzročiti materijalnu ili nematerijalnu štetu stranci. Hrvatski pravni sustav, priznaje pravo na naknadu štete nastale zbog nepravodobnog, nezakonitog ili nepravednog postupanja tijela javne vlasti.

a) Kada se može tražiti naknada štete?

Naknadu štete moguće je tražiti ako:

  • nadležno tijelo nije odlučilo u zakonskom roku,
  • zbog tog zakašnjenja je propušteno neko pravo (npr. isplata novčane naknade),
  • ili je stranka zbog toga trpjela štetu (materijalnu ili nematerijalnu).

U kontekstu inkluzivnog dodatka to može značiti, primjerice:

  • nepravovremenu isplatu, zbog čega je osoba ostala bez nužne financijske potpore,
  • zakašnjeli pristup drugim pravima, uvjetovanima statusom korisnika dodatka,
  • dugotrajnu neizvjesnost i emocionalnu patnju, koja može biti temelj za nematerijalnu štetu.

U postupku je potrebno dokazati uzročno-posljedičnu vezu između šutnje uprave i nastale štete, kao i opseg štete (npr. iznos neisplaćene naknade, kamate, troškovi liječenja, troškovi odvjetnika, psihička bol itd.).

 

Zaključak i preporuke korisnicima

Pravo na inkluzivni dodatak ne prestaje ostvarivanjem rješenja – pravna zaštita traje cijelim tijekom postupka, uključujući i situacije kada nadležno tijelo ne odlučuje u propisanom roku. Takva „šutnja administracije“ nije samo administrativna nepravilnost, već može predstavljati povredu prava pojedinca, osobito kad rezultira financijskom štetom ili pogoršanjem životnih uvjeta.

Osobe s invaliditetom i njihovi zakonski zastupnici trebaju znati:

  • Ako Zavod za socijalni rad ne donese rješenje u roku, imaju pravo žaliti se višoj instanci, a po potrebi i pokrenuti upravni spor pred sudom.
  • U slučajevima kada zbog nepravodobnog odlučivanja nastane šteta, imaju pravo tražiti naknadu štete.
  • Preporučuje se pravovremeno savjetovanje s odvjetnikom, osobito ako postoji sumnja da je povrijeđeno neko subjektivno pravo zbog neaktivnosti tijela.

Zakon štiti građane upravo zato da bi spriječio samovolju ili pasivnost javne uprave. Šutnja nije dopušten odgovor, osobito kada je riječ o ranjivim skupinama. U pravnoj državi, tijela javne vlasti dužna su djelovati brzo, učinkovito i zakonito – a svaki propust mora imati posljedicu.

 

Pravo na inkluzivni dodatak – kao i druga prava iz sustava socijalne skrbi – ne smije ostati mrtvo slovo na papiru zbog administrativne neučinkovitosti. Šutnja administracije je povreda prava i protiv nje se građani mogu i trebaju boriti: žalbom, upravnim sporom i – kada postoji šteta – zahtjevom za naknadu štete.

Ključne preporuke:

  • Ne čekajte pasivno – iskoristite zakonsko pravo na žalbu zbog šutnje uprave
  • Pokrenite upravni spor ako ni drugostupanjsko tijelo ne odlučuje
  • Ako je nastala šteta – tražite njezinu naknadu, uz stručnu pravnu pomoć

 

Trebate pomoć zbog šutnje uprave ili ostvarivanja prava na naknadu štete?

Odvjetničko društvo Špehar & Špehar & Rukavina pruža pravnu podršku u svim postupcima koji uključuju:

  • kašnjenje u donošenju rješenja o socijalnim pravima (uključujući inkluzivni dodatak),
  • upravne sporove zbog šutnje administracije,
  • tužbe za naknadu štete.

Javite nam se kako bismo zaštitili vaša prava i osigurali naknadu koja vam pripada.

Kontaktirajte nas već danas putem kontakt stranice ili telefonom i osigurajte stručnu pravnu pomoć.